أحدث المقالات
الرئيسية / طب الأسنان المسند / مقارنة بين المادة السادة اللاصقة للوهاد والميازيب والفرنيش الفلوري في منع النخر السني عند الأطفال والمراهقين

مقارنة بين المادة السادة اللاصقة للوهاد والميازيب والفرنيش الفلوري في منع النخر السني عند الأطفال والمراهقين

الموجز :

مقارنة بين المادة السادة اللاصقة للوهاد والميازيب من جهة  والفرنيش الفلوري من جهة أخرى في منع النخر السني عند الأطفال والمراهقين. تقلل المادة السادة اللاصقة المستخدمة في طب الأسنان من نخور ميازيب الأسنان الخلفية عند الأطفال أكثر من تطبيق الفرنيش لكن عدد الدراسات التي تدعم هذا الدليل قليلة جداً. المادة السادة اللاصقة هي طلاء يطبقه طبيب الأسنان أو أي شخص آخر يعمل في مجال العناية السنية على ميازيب الأسنان الخلفية بهدف  حماية ميازيب الأسنان الخلفية من النخر .
فرنيش الفلور هو عبارة عن معجون لزج يطبق 2-4 مرات في السنة من قبل طبيب الأسنان.
أثبتت المراجعة فعالية المادة السادة اللاصقة السنية في تقليل نخور ميازيب الأسنان الدائمة بشكل أكبر من الفرنيش ولكن  مازالت هناك حاجة للمزيد من الأبحاث ذات النوعية العالية لإثبات مدى الاختلاف بين تأثير المادة السادة اللاصقة للوهاد والميازيب وبين الفرنيش الفلوري.

الملخص :

خلفية البحث:

تقتصر غالبية النخور السنية المشخصة على وهاد وميازيب الأرحاء الأولى .
يعد تطبيق المادة السادة اللاصقة على الوهاد والميازيب والتطبيق الموضعي للفلور إجراءات مستخدمة على نطاق واسع للوقاية من النخور، وقد تم إثبات تأثيرهما في الوقاية من النخور من خلال المراجعات المنهجية.

الغايات :

كانت غاية هذه الدراسة مقارنة بين المادة السادة اللاصقة للوهاد والميازيب وبين الفرنيش الفلوري في الوقاية من النخر السني على السطوح الإطباقية .

استراتيجية البحث:

أنجز البحث الالكتروني بناء على محركات البحث التالية :
•    سجل تجارب مجموعة كوكران للصحة الفموية Cochrane Oral Health” “Group  (آخر تحديث تشرين الثاني / نوفمبر 2005).
•     الـ CENTRAL (مكتبة Cochrane 2005، العدد4) MEDLINE (من 1966 إلى كانون الأول / ديسمبر 2005
•       الـ EMBASE من 1974 إلى تشرين الثاني / نوفمبر 2004
•     الـ SIGLE من عام 1976 إلى كانون الأول / ديسمبر 2004 (، SCISEARCH ، CAplus ، INSPEC ، JICST – EPLUS ،)PASCAL,NTIS آخر تحديث كانون الأول/ ديسمبر2004) NHS DARE HTA and EED(آخر تحديث تشرين الثاني / نوفمبر 2005).
تم البحث في قوائم مراجع المقالات التي استوفت معايير الدخول في المراجعة ومن المراجعات المعتمدة على بحث الـ MEDLINE من أجل إيجاد مقالات إضافية ذات صلة بالموضوع.
وقد شملت ملخصات المؤتمرات المنشورة ككتب أو مجلات والتي تم بحثها يدوياً من قبل مجموعة كوكران للصحة الفموية.

معايير الاختيار  :

شملت معايير الدخول في المراجعة على كافة الدراسات المصممة بشكل عشوائي أو شبه عشوائي:
مادة سادة لاصقة مقابل الفرنيش الفلوري (طلاء الفلور) أو مزيج من المادة اللاصقة وفرنيش الفلور  مقابل فرنيش الفلور لوحده؛ شملت الدراسات الداخلة في المراجعة على تلك التي تحرت نخور السطوح الطاحنة على الأرحاء الدائمة دون العشرين عاماً.
تم قبول تصميم الدراسة المتوازي (أو المطبق على الجهتين ). وكان ما يهمنا من النتائج الأولية هو الزيادة في عدد السطوح الطاحنة المنخورة على الضواحك و الأرحاء.
The primary outcome of interest was the increment in the numbers of carious occlusal surfaces of premolars and molars
تم استثناء الدراسة التي لا تقارن بين استخدام المادة السادة اللاصقة و الفرنيش الفلوري.

جمع المعلومات و التحليل :

قام اثنان من مؤلفي المراجعة المنهجية بالأبحاث الأساسية،
وذلك باختيار المقالات وفقاً للعنوان، والكلمات المفتاحية، والملخصات
متخذيَن القرارات بشأن قبول الدراسات واستخلاص المعلومات.
قام مؤلفا المراجعة بتقييم جودة منهجية الدراسات المشمولة في هذه المراجعة.
على سبيل المثال: إخفاء التوزيع، التعمية، وإكمال متابعة المرضى. وتم التواصل مع مؤلفي الدراسات للحصول على معلومات إضافية عن أبحاثهم.
وحُسبت عوامل الخطورة النسبي (RR) للفرق ما بين السطوح المنخورة و غير المنخورة في مجموعة المعالجة، وكذلك من أجل حساب الأخطاء المعيارية المناسبة وحدّ  ثقة  (CI) 95%. لم يكن بالإمكان جمع البيانات أو تحليلها باستخدام تحليل ميتا بسبب التنوع المنهجي و السريري بين تصاميم الدراسة المختلفة.

النتائج الرئيسية :

تم قبول 4 دراسات في المراجعة . قارنت ثلاث دراسات من أصل أربعة فعالية المواد السادة اللاصقة مع تطبيق الفرنيش الفلوري بينما قارنت دراسة واحدة فعالية مزيج من المادة السادة اللاصقة و فرنيش الفلور مع فرنيش الفلور لوحده، وقد كشفت نتائج دراستين عن كون فعالية المواد السادة اللاصقة للوهاد والميازيب أكبر بشكل مميز إحصائياً من تطبيق فرنيش الفلور كل ستة أشهر من أجل منع نخور السطوح الطاحنة للأرحاء الأولى خلال 23 شهر، ]عامل الخطورة النسبي (RR) 0.74, %95 حدا الثقةCI من 0.58 الى [0.95وخلال متابعة لمدة 9 سنوات ]عامل الخطورة النسبي 0.48, وحدا الثقة95% من 0.29 إلى0.79 [. اُعتبرت إحدى هذه الدراسات ذات احتمال تحيز صغير وأخرى متوسطة إلى عالية احتمال التحيز. فشلت دراسة واحدة صغيرة (احتمال تحيزها متوسط إلى عال ) في إيجاد  اختلاف مميز إحصائياً  بين المواد السادة اللاصقة و الفرنيش الفلوري ووجدت دراسة ذات احتمال تحيز بسيط اختلافاً إحصائياً  مميزاً لمصلحة مزيج المواد السادة اللاصقة مع الفرنيش الفلوري بالمقارنة مع فرنيش الفلور لوحده بمتابعة وصلت حتى 24 شهر عامل الخطورة النسبي (RR) 0.36
0.21 CI 95%) إلى (0.61
وكان عمر الأطفال في الدراسات الداخلة في المراجعة بين 5 و 9 سنوات. اُعتبر إخفاء التوزيع كافياً في دراستين من أصل هذه الدراسات الأربع.

خاتمة المؤلفين :

هناك بعض الأدلة على تفوق المواد السادة اللاصقة للوهاد و الميازيب على تطبيق الفرنيش الفلوري في حماية السطوح الطاحنة من النخور، ولكن لايزال مدى الفرق ما بين فعالية المواد السادة اللاصقة للوهاد والميازيب والفرنيش الفلوري غير واضح ولذلك هناك حاجة إلى مزيد من الأبحاث عالية الجودة.
لا يمكن أن تعطى توصيات للممارسة السريرية بناء ً على هذه المراجعة ويجب تحديد فائدة المواد السادة اللاصقة للوهاد والميازيب والفرنيش الفلوري محلياً وبشكل فردي.

هذه  ملخص وموجز لمراجعة منهجية لكوكران، تم تجهيزهما والمحافظة عليهما من خلال منظمة كوكران. تم النشر حاليا في محرك البحث لكوكران للمراجعات المنهجية عام 2009، الإصدار الثاني، منظمة كوكران عام 2009.
حقوق النشر لهذه المراجعات محفوظة  لـ John Wiley and Sons, Ltd . تتوفر النسخة الكاملة في مكتبة كوكران (ISSN 1464-780X)..
يجب الاقتباس كما يلي :
Hiiri A, Ahovuo-Saloranta A, Nordblad A, Mäkelä M. Pit and fissure sealants versus fluoride varnishes for preventing dental decay in children .and adolescents
قاعدة بيانات كوكران للمراجعات النظرية 2006، الإصدار الرابع. رقم :
CD003067. DOI: 10.1002/14651858.CD003067.pub2
تم نشر النسخة الكترونيا للمرة الأولى في81 تشرين الأول 2006.
تمت الترجمة للغة العربية في 13- 11-2009

 

ترجم هذه المقالة:روى دسوقي وسهير رومية, راجع الترجمة: م.د. ميسون دشاش.

تمت قراءة هذه المقالة (776)مرة

Pit and fissure sealants versus fluoride varnishes for preventing dental decay in children and adolescents

Hiiri A, Ahovuo-Saloranta A, Nordblad A, Mäkelä M

Translated to Arabic: Riwa Dassouki, Suher Roomeia
Supervised by: Dr. Mayssoon Dashash

 

Summary

Pit and fissure sealants versus fluoride varnishes for preventing dental decay in children and adolescents

Dental sealants reduce more tooth decay in the grooves of back teeth in children than fluoride varnish application but the number of studies supporting this evidence is very low.
Sealants are coatings applied by the dentist or by another person in dental care on the grooves of back teeth. These coatings are intended to prevent decay in the grooves of back teeth.
Fluoride varnishes are sticky pastes that are professionally applied on teeth at a frequency of 2 to 4 times a year. The review found that dental sealants reduce more tooth decay in grooves of permanent teeth than fluoride varnishes. However, more high quality research is needed to clarify how big the difference is between the effectiveness of pit and fissure sealants and fluoride varnishes.

This is a Cochrane review abstract and plain language summary, prepared and maintained by The Cochrane Collaboration, currently published in The Cochrane Database of Systematic Reviews 2009 Issue 2, Copyright © 2009 The Cochrane Collaboration. Published by John Wiley and Sons, Ltd.. The full text of the review is available in The Cochrane Library (ISSN 1464-780X).
This record should be cited as: Hiiri A, Ahovuo-Saloranta A, Nordblad A, Mäkelä M. Pit and fissure sealants versus fluoride varnishes for preventing dental decay in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006, Issue 4. Art. No.: CD003067. DOI: 10.1002/14651858.CD003067.pub2.

This version first published online: October 18. 2006

Abstract

Background

The majority of the detected increment in dental caries is confined to pit and fissure surfaces of first molars. Application of pit and fissure sealants and topical fluorides are widely used procedures in the prevention of decay, and their effectiveness in caries prevention has been proved by systematic reviews.
Objectives
The objective of this study was to compare the effectiveness of pit and fissure sealants with fluoride varnishes in the prevention of dental decay on occlusal surfaces.

Search strategy

Electronic searching was performed on the following databases: the Cochrane Oral Health Group’s Trials Register (last update November 2005), CENTRAL (The Cochrane Library 2005, Issue 4), MEDLINE (from 1966 to December 2005), EMBASE (from 1974 to November 2004), SIGLE (from 1976 to December 2004), SCISEARCH, CAplus, INSPEC, JICST-EPLUS, NTIS, PASCAL (last update December 2004), DARE, NHS EED and HTA (last update November 2005). Reference lists from articles that fulfilled the inclusion criteria in this review and from review articles based on the search of MEDLINE were searched for additional relevant articles. Conference abstracts published as books or journals and handsearched by the Cochrane Oral Health Group were also included.

Selection criteria

The inclusion criteria for study selection were: random or quasi-random allocation study design; sealants versus fluoride varnish or sealants and fluoride varnish combination versus fluoride varnish alone; included studies included caries documentation on occlusal surfaces of permanent molars and the subjects were under 20 years of age. Both parallel and split-mouth study designs were accepted. The primary outcome of interest was the increment in the numbers of carious occlusal surfaces of premolars and molars. A study was excluded if sealants and fluoride varnish were not compared with each other.

Data collection and analysis

Two review authors carried out the baseline searches, selecting the papers on the basis of the title, keywords and abstract and making decisions about the eligibility and data extractions. The same review authors assessed the methodological quality of all included studies: for example, the allocation concealment, blinding, and completeness of follow up. Authors of the studies were contacted for additional information. Risk ratios (RR) as effect estimates were calculated for the differences in whether surfaces were carious or not in the treatment groups, along with the appropriate standard errors and 95% confidence intervals (CI). No data could be combined or meta-analyses undertaken due to the clinical and methodological diversity between study designs.

Main results

Four studies were eligible for inclusion in the review. Three of the four studies compared the effectiveness of sealants with fluoride varnish application, and one study compared the effectiveness of sealants and fluoride varnish combination with fluoride varnish alone. Results of two studies revealed the effectiveness of pit and fissure sealants to be statistically significantly higher than an application of fluoride varnish every 6 months in preventing occlusal decays of first molars at 23 months (RR 0.74, 95% CI 0.58 to 0.95) and at 9 years follow up (RR 0.48, 95% CI 0.29 to 0.79). One of these studies was classed as at low risk of bias, one of moderate to high risk. One small study at moderate to high risk of bias failed to find a statistically significant difference between sealants and fluoride varnishes. One study of low risk of bias found a statistically significant difference in favour of the sealants and fluoride varnish combination compared with merely fluoride varnish at 24 months follow up with RR 0.36 (95% CI 0.21 to 0.61). The age of children in the included studies was 5 to 9 years. Allocation concealment was classified adequate in two of these four studies.

Authors’ conclusions

There was some evidence of the superiority of pit and fissure sealants over fluoride varnish application in the prevention of occlusal decays. However, it remained unclear to what extent there is difference between the effectiveness of pit and fissure sealants and fluoride varnishes. Therefore, more high quality research is needed. No recommendations for the clinical practice could be given and the benefit of pit and fissure sealants and fluoride varnishes should be considered locally and individually

This is a Cochrane review abstract and plain language summary, prepared and maintained by The Cochrane Collaboration, currently published in The Cochrane Database of Systematic Reviews 2009 Issue 4, Copyright © 2009 The Cochrane Collaboration. Published by John Wiley and Sons, Ltd.. The full text of the review is available in The Cochrane Library (ISSN 1464-780X).
This record should be cited as: Hiiri A, Ahovuo-Saloranta A, Nordblad A, Mäkelä M. Pit and fissure sealants versus fluoride varnishes for preventing dental decay in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006, Issue 4. Art. No.: CD003067. DOI: 10.1002/14651858.CD003067.pub2.

This version first published online: October 18. 2006
Translated to Arabic: 20-11-2009

عن فريق التحرير

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

يمكنك استخدام أكواد HTML والخصائص التالية: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>